Back from Vågslid! - Reisverslag uit Vågsli, Noorwegen van Tomas Arents - WaarBenJij.nu Back from Vågslid! - Reisverslag uit Vågsli, Noorwegen van Tomas Arents - WaarBenJij.nu

Back from Vågslid!

Door: TomasArents

Blijf op de hoogte en volg Tomas

16 Maart 2012 | Noorwegen, Vågsli

Hallo Iedereen!

Alweer een trip die gepasseerd is. Hier volgt een samenvatting van alle activiteiten die we de voorbije week beleefd hebben.

Maandag:
We vertrokken rond 8u om tegen 12.30 aan te komen in het hotel te Vågslid. Dit is een dorpje met de nadruk op 'je' (de dichtstbijzijnde winkel, bevindt zich op 20 min rijden). Het dorp ligt naast Haukeli, een typisch skioordje in Noorwegen. Toen we aankwamen, moesten we zo snel mogelijk ons gerief dat we niet nodig hadden voor te overleven in de natuur, in het hotel achterlaten. Nadien vertrokken we gepakt en gezakt met onze langlauflatten richting kampplaats. De tocht ging over een bevroren en besneeuwd meer, door bossen en dit alles onder een stralende zon! Na anderhalfuur langlaufen kwamen we aan op een open plaats, midden in de bergen. Dit was de plaats waar we onze tenten gingen opslaan voor 1 nacht! We begonnen met de sneeuw plat te maken en nadien alle tenten op te zetten. In elke tent sliepen 6 personen. Daarna moesten we een toilet graven, een plek zoeken waar water was zodat we ons konden wassen en eten maken en een eetplaats graven in de sneeuw. Er stond ook nog een oriëntatielanglauftocht op het programma. We werden verdeeld in groepjes en kregen een kaart en kompas van het gebied waar we ons bevonden. De bedoeling was dat we zo snel mogelijk een traject aflegden zonder dat we fout waren. Dit lukte heel goed en na een uurtje kwamen we terug aan op de kampplaats. Dan was het tijd voor het avondmaal! We warmden onze spaghetti op en ontstaken enkele kaarsen. Het leek wel een 'candlelight dinner'. Het begon ook al af te koelen en na het eten was er nog een samenvatting van de voorbije dag. Dan was het voor de meesten tijd om in de tent te kruipen en te gaan slapen. Heel goed ingepakt kropen we in onze slaapzak. De temperatuur daalde jammer genoeg maar tot +2°. Toch was het een unieke ervaring!

Dinsdag:
We werden 's morgens rond 9u wakker na een goede maar windrijke nacht! We moesten tegen 10.30 onze rugzak maken om nadien de tenten af te breken. Dan vertrokken we terug gepakt en gezakt richting hotel.
In de namiddag werd de klas in 3 groepen verdeeld. Elke groep had de opdracht gekregen een langlaufcircuit voor kinderen in elkaar te steken met verschillende opdrachtjes: jumps, slalom, coördinatie. Elke groep stelde zijn circuit op en nadien moesten we elk postje uitproberen. 'a Avonds stond er geen activiteit gepland en konden we samen met de studenten iets drinken en hen wat beter leren kennen.

Woensdag:
Vandaag stond er een lange langlauftocht op het programma; dit betekende dat we een groot lunchpakket moesten klaarmaken. We vertrokken rond 10.30 op het meer richting de bergen. De toch zou zo'n 22-25km lang zijn. Het weer was prachtig, 7° en volle zon! Rond 12.30 stopten we om te eten en daarna werden we in verschillende groepjes verdeeld naargelang het niveau en de snelheid. Wij zaten in de 1e groep waardoor dat we een heel hoog tempo hielden. Het was een zware maar zeer mooie tocht en we kwamen tegen 17u terug aan in het hotel. Volledig uitgeput, bezweet en dorstig konden we eindelijk rusten! 's Avonds waren er verschillende zelf gemaakte activiteiten en hielden we een après-ski. Ook de 2 leerkrachten, Helga & Tond Egil dronken goed mee! Het feestje duurde tot 4.30.
Ook vernamen we op dinsdagmorgen het verschrikkelijke nieuws van de busramp in Zwitserland. We volgden het nieuws op de voet en waren zoals iedereen in België enorm aangeslagen. We vertelden dit aan de Noorse studenten en leerkrachten en ook zij konden het niet geloven.

Donderdag:
We moesten na een korte nacht opstaan om 7.30 om te gaan ontbijten. Dan kregen we de taak om vlug onze bagage en rugzakken te maken en ons klaar te maken voor een hele dag te gaan skiën. De taxi richting het skigebied, Haukeli, vertrok omstreeks 10.30. In de voormiddag was er een korte les van anderhalf uur en nadien was het vrij skiën. Het was geen groot gebied maar wel enorm mooi! De bus richting huis vertrok om 15u. Na 4u op de bus, voornamelijk al slapend kwamen we aan op school!

Het was een onvergetelijke en unieke reis! Het zijn herinneringen die we nooit meer zullen vergeten.